TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Konkurs StRuNa 2021: najlepsze koło naukowe w Polsce jest z PWr

Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych z W10 wygrało w ogólnopolskim konkursie StRuNa. W kategorii „Media” pierwsze miejsce zajął PWR Racing Team, a w kategorii „Tech” wyróżniono dwa politechniczne projekty.

StRuNa to program promocji osiągnięć naukowych studentów i doktorantów, realizowany przez Fundację „Fundusz Pomocy Studentom” pod patronatem ministra nauki i szkolnictwa wyższego. W konkursie już od jedenastu lat nagradzana jest aktywność naukowa kół i innych organizacji studenckich w trakcie minionego roku akademickiego.

W tym roku nagrody przyznano w ośmiu kategoriach, a reprezentanci Politechniki Wrocławskiej triumfowali w dwóch z nich. Zespół PIRM zdobył pierwszą nagrodę w kategorii Koło Naukowe Roku 2021, a PWR Racing Team wygrał w kategorii „StRuNa-Media 2021”.

Najlepsi w Polsce

Reprezentacji KN PIRM odbierają nagrodę w konkursie Struna - zdjęcieKN PIRM zrzesza ok. 40 pasjonatów motoryzacji, którzy specjalizują się w projektowaniu i konstrukcji lekkich elektrycznych motocykli. W ramach projektu LEM Wrocław zbudowali już siedem jednośladów, m.in. skutery do rozwożenia żywności, rowery elektryczne, pojazdy policyjne i motocykle terenowe typu motocross.

Ich ostatni pojazd – LEM Photon – to pierwszy elektryczny motocykl szosowy zbudowanym przez polskich studentów. Jego maksymalna prędkość wynosi 195 km/h. Został wyposażony w silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy maksymalnej 42 kW. Od podstaw studenci zaprojektowali także m.in. poszycie motocykla z włókna węglowego i ramę z trzech rodzajów wysokowytrzymałościowej stali chromowomolibdenowej.

W lipcowych zawodach Moto Student w hiszpańskim Alcañiz zdobyli z nim puchar dla najlepszych debiutantów i zajęli szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. Z kolei w październiku uplasowali się na podium w konkursie Moto Engineering Italy.

Obecnie nasi młodzi konstruktorzy pracują nad projektem pierwszego w Polsce elektrycznego buggy’ego. Pojazd o nazwie LEM SSV ma startować w ogólnopolskich rajdach, rywalizując z samochodami spalinowymi.

– Takie samochody to przyszłość – dla przykładu: w rajdzie Dakar 2022 zostanie otwarta osobna konkurencja dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Skoro cały świat idzie w tym kierunku, my na pewno nie chcemy zostawać w tyle, a wręcz przeciwnie – podkreśla Wiktoria Polczyńska, liderka projektu LEM SSV.

Najlepsza promocja 

Przedstawiciele PWR Racing Team z nagrodą StrunaStudenci PWR Racing Team zajęli pierwsze miejsce w kategorii „StRuNa-Media 2021”, w którym oceniana jest m.in. prezentacja efektów działalności naukowej koła w mediach drukowanych i elektronicznych (w tym w mediach społecznościowych). 

PWR Racing Team również działa na Wydziale Mechanicznym i należy do kół strategicznych PWr. Zespół specjalizuje się w budowie bolidów wyścigowych, a tworzy go obecnie ponad 60 studentów z kilku wydziałów PWr i innych uczelni Wrocławia.

Wśród największych sukcesów zespołu są m.in. zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Formula SAE Italy w 2017 r. i dwukrotnie zdobyta druga pozycja w Formula Student Czech Republic w 2018 i 2019 r. Nasi studenci czterokrotnie okazywali się też najlepsi w klasyfikacji konkurencji Acceleration na torach we Włoszech i w Czechach.

Zakończony właśnie sezon był dla naszych studentów bardzo udany. Rozpoczęło się od 10. miejsca w Holandii, potem było podium w Czechach, piąta lokata na Węgrzech, dziesiąta pozycja w Niemczech i na koniec piąte miejsce we Włoszech. W sumie w trakcie całej rywalizacji studenci PWr zdobyli aż osiem miejsc na podium.

Teraz przed PWR Racing Team kolejne wyzwanie, jakim jest zbudowanie bolidu elektrycznego z systemami jazdy autonomicznej. Sezon 2021 jest bowiem ostatnim, w którym nasi studenci budowali bolid spalinowy.

– To konsekwencja zmian w branży motoryzacyjnej i w samym regulaminie zawodów – tłumaczy Kacper Markiewicz, lider PWR Racing Team. – Samochody spalinowe odchodzą do przeszłości. Spodziewamy się, że za kilka lat w europejskich zawodach Formuły Student będą rywalizować tylko bolidy elektryczne.

Link do newslettera

Wyjątkowe projekty

Członkowie koła PWr in SpaceW konkursie nasi studenci zdobyli także dwa wyróżnienia w „StRuNa-TECH 2021”. KN PIRM doceniono właśnie za motocykl „LEM Photon”, a „PWr in Space” za projekt „PoliWRocket – eksperymentalna rakieta R4”.

Koło naukowe „PWr in Space” również należy do kół strategicznych Politechniki Wrocławskiej 2021. Jego studenci konstruują rakiety z silnikami hybrydowymi, ale także na paliwo stałe. 

W 2019 r. zajęli czwarte miejsce na zawodach Spaceport America Cup. W lipcu 2021 r. z powodzeniem wystartowali w wirtualnych zawodach Spaceport America Cup 2021, zajmując trzecie miejsce w jednej z kategorii konkursowych. Były to największe zawody inżynierii rakietowej na świecie. Uczestniczyło w nich 75 drużyn z 16 krajów świata. Z kolei w październiku wystartowali w zorganizowanym w Portugalii konkursie EuRoc – European Rocketery Challenge, w którym zdobyli nagrodę za design.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję