Aktualności
Badania
30 Stycznia
Źródło: www.pwr.edu.pl
Opublikowano: 2024-01-30

Sztuczna inteligencja pomaga badać media cyfrowe

Co słuchana przez nas muzyka mówi o naszej osobowości? Jak na podstawie setek tysięcy opinii o restauracjach zjeść coś dobrego? Odpowiedzi m.in. na te pytania szukali studenci Politechniki Wrocławskiej, wykorzystując w swoich badaniach sztuczną inteligencję.

Swoje projekty studenci kierunku sztuczna inteligencja realizowali przez cały semestr w ramach zajęć z analizy mediów cyfrowych. Pod opieką dr. hab. inż. Tomasza Kajdanowicza z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PWr przygotowali w sumie osiem analiz.

Studenci wybrali zagadnienia, które chcieliby rozpracować z perspektywy dostępnych danych, procedur badawczych i własnych zainteresowań. Tematyka prac była bardzo różnorodna. Chociaż pytania pozostają te same i dotyczą natury człowieka, to wraz z rozwojem technologii zmieniają się też stosowane narzędzia – mówi prof. Tomasz Kajdanowicz.

Studenci sprawdzili m.in. co o naszej osobowości mówi słuchana przez nas muzyka. W tym celu przeanalizowali pół miliona wpisów pod utworami 30 muzyków w serwisie YouTube. Dane dotyczyły sześciu gatunków muzycznych: metalu, hip hop/rapu, rocka, pop, bluesa i muzyki klasycznej.

Analizowaliśmy komentarze pod kątem zawartych w nich emocji. Na tej podstawie wytrenowaliśmy model AI, żeby sprawdzić, czy jesteśmy w stanie powiedzieć coś o słuchaczach tylko na podstawie zostawionej przez nich opinii. Okazało się, że dzięki temu da się stwierdzić, jaką osobowość ma dany słuchacz – przyznaje Kacper Kozaczko, student kierunku sztuczna inteligencja.

Wyniki badań pokazują, że osoby słuchające metalu to grupa energicznych eksperymentatorów, miłośnicy bluesa to grupa altruistycznych poetów, a osoby słuchające muzyki klasycznej należą do grupy logicznych myślicieli.

Sztuczna inteligencja to przyszłość. Jej modele są w stanie wychwycić zależności, których ludzie czasem nie są w stanie zrozumieć i opracować dane, których ludzie nie byliby w stanie przeanalizować. Sztuczna inteligencja nie jest jednak po to, żeby nas wyręczać, tylko żeby nam pomagać w różnych zadaniach, które chcemy wykonywać bardziej optymalnie – podkreśla Kozaczko.

W innym z projektów studenci zbadali wpływ miniaturki filmu na YouTube na jego popularność. W tym celu przeanalizowali dane z ponad 500 tys. filmów, na które składały się statyczne obrazy oraz metadane. Po przefiltrowaniu i dopasowaniu otrzymali ok. 30 tys. wyników do dalszej analizy. Ostatecznie okazało się, że pojawienie się określonych elementów w miniaturce, np. psa, w przeciwieństwie do innych, np. książki, może wpływać na popularność danego filmu.

W ramach zajęć wszystkie zespoły przygotowały też plakaty naukowe, na których przedstawiono cel badań, zastosowane metody i uzyskane efekty. Do połowy lutego można je zobaczyć w Strefie Kultury Studenckiej, a następnie zostaną przeniesione do Technopolis. Prezentację projektów zorganizowano w ramach Dnia Otwartego kierunku sztuczna inteligencja na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji.

Była to świetna okazja, aby zobaczyć, jakie możliwości otwiera przed nami rozwój sztucznej inteligencji. To także szansa na bezpośredni kontakt z wykładowcami i studentami, poznanie programu studiów oraz zobaczenie, jak praktyczne umiejętności zdobyte na Politechnice Wrocławskiej mogą przyczynić się do realnych zmian w świecie technologii – mówi prof. Tomasz Kajdanowicz.

źródło: PWr

Dyskusja (0 komentarzy)