TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 15.02.2017 Kategoria: aktywność studencka
Studenci Politechniki Wrocławskiej z zespołu JetStream zaprezentowali „Vratislavię” – swój bezzałogowy samolot, z którym wystartują w tegorocznych zawodach SAE Aero Design. Akademickie drużyny z całego świata będą rywalizować w Stanach Zjednoczonych na początku marca
Waży ledwie 3,5 kg, a sama jest w stanie unieść aż 12 kg. Powstała z bardzo lekkich włókien węglowych i ma imponujące rozmiary – 3,74 m rozpiętości skrzydeł i prawie 2 metry długości. Nad „Vratislavią” studenci Politechniki Wrocławskiej, działający w Akademickim Klubie Lotniczym, pracowali od kilku miesięcy. Skorzystali z rozwiązań, jakie stosowali w swoich poprzednich konstrukcjach i wprowadzili kilka ulepszeń. „Vratislavia” ma więc nowocześniejszą elektronikę oraz lepsze zakończenia skrzydeł i statecznik, co poprawia opływ strug powietrza i zmniejsza jego opory.
Samolot wystartuje w jednej z trzech konkurencji zawodów SAE Aero Design West - uznawanej za najbardziej wymagającą – Advanced. To symulacja zrzutu ładunku humanitarnego. Zadaniem „Vratislavii” będzie więc udźwignąć trzy ładunki oraz zrzucić je tak, wysokości co najmniej 33 m i to w taki sposób, by znalazły się jak najbliżej wyznaczonych stref zrzutu. Jurorzy zawodów będą także oceniać raport techniczny przygotowany przez członków zespołu i samą konstrukcję samolotu.
- Nasza "Vratislavia" transmituje obraz na ziemię w czasie rzeczywistym. Dokonuje także pomiarów wysokości i prędkości na potrzeby celnego zrzutu ładunku - opowiada Piotr Makuła, prezes Akademickiego Klubu Lotniczego PWr.
Zawody SAE Aero West są rozgrywane w Stanach Zjednoczonych od 1995 roku. Organizuje je stowarzyszenie Society of Automotive Engineers. W konkursie rywalizują studenci z uczelni technicznych z całego świata. Projektują i budują zdalnie sterowane modele tzw. samolotów udźwigowych, które ma wynieść jak największy ciężar w powietrze przy jak najmniejszej masie własnej modelu.
Tegoroczne zawody będą już dziewiątym startem studentów Politechniki Wrocławskiej w rywalizacji w ramach SAE Aero Design. Od czterech lat reprezentanci naszej uczelni – występujący jako zespół JetStream – utrzymują się w ścisłej czołówce startujących. Tylko w ubiegłym roku zajęli drugie miejsce w klasie Advanced (w zawodach SAE Aero Design East). Spośród wszystkich zespołów zdobyli też najwięcej miejsc na podium.
Konkurs SAE Aero Design West zostanie rozegrany od 10 do 12 marca w Fort Worth w Teksasie. Studenci PWr pojadą tam już jednak w pierwszych dniach marca. – Kilka dni przed zawodami musimy przeprowadzić szereg testów – tłumaczy Marta Marciniuk, wiceprezes AKL. – Na miejscu panują zupełnie inne warunki niż te, z jakimi mamy do czynienia we Wrocławiu. To nie tylko kwestia temperatury o ponad 20 stopni wyższej, ale także występującego tam silnego bocznego wiatru, który utrudnia startowanie i lądowanie samolotu oraz zrzucanie ładunku.
W rywalizacji w USA weźmie udział 75 zespołów. Partnerami zawodów są firmy Lockheed Martin (producent myśliwców F-16) i Dassault Systemes Solidworks.
Studentów wspierają Wydział Mechaniczno-Energetyczny i Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej oraz sponsorzy: DS Solidworks, 3DConnexion, DPS, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Textreme i Lange Łukaszuk.
lucy
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »