TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Pięć lat współpracy PWr ze szkołami średnimi

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Uczniowie z 30 wrocławskich i dolnośląskich szkół uczestniczyli w tegorocznej edycji projektu współpracy Politechniki Wrocławskiej ze szkołami średnimi. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z matematyki, fizyki, chemii, robotyki, informatyki i zjawisk związanych z prądem elektrycznym

Fizyka – doświadczenia i loty w kosmos

cwiczenia_w_pracowni_fizycznej.jpgW ramach zajęć laboratoryjnych z fizyki prowadzonych dla Alternatywnego Liceum Ogólnokształcącego w Kłodzku poruszona została tematyka ciepła i temperatury. W części praktycznej uczniowie wyznaczali ciepło właściwe wody oraz gliceryny wykorzystując naczynia kalorymetryczne z cyfrową rejestracją temperatury. Otrzymane wyniki były na bieżąco analizowane, co pozwoliło bezpośrednio w trakcie zajęć wyznaczyć ciepło właściwe tych materiałów. Tematem kolejnych ćwiczeń było badanie odległości pomiędzy ścieżkami zapisu na płycie CD/DVD.

Uczniowie z Zespołu Szkół Politechnicznych Energetyk odwiedzili Politechnikę Wrocławską już kilkukrotnie uczestnicząc w wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych z fizyki oraz w zajęciach z chemii. Zajmowali się badaniem fundamentalnych i uniwersalnych przemian materii i energii. Różnorodność zajęć z fizyki pozwalała na wszechstronne przygotowanie uczniów  do dalszych etapów nauki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień wymaganych na egzaminie maturalnym. 

Ciekawą ideą projektu, w ramach zajęć z fizyki, był również wykład prowadzony po francusku przez profesor Katarzynę Matczyszyn (krótki pokaz o fotochemii) dla uczniów VIII LO z Wrocławia. Od kilku lat Katedra Fizyki Teoretycznej Politechniki Wrocławskiej współpracuje  z ZSO w Kamiennej Górze.  W mijającym roku akademickim młodzież ZSO miała okazję wysłuchać wykładu „Czy znajdziemy drugą Ziemię?”. Podczas spotkania dyskutowano o globalnych zagrożeniach naszej planety, historii odkryć astronomicznych, metodach detekcji egzoplanet (planeta krążąca wokół gwiazdy/gwiazd innej niż Słońce), fizycznych wymogach powstania życia, równaniu Drake’a i programie Seti oraz m.in. możliwościach technicznych lotów międzygwiezdnych.

Jak zbudować robota?

zajecia_z_robotyki.jpgW czasie kursu robotyki uczniowie szkół objętych programem tradycyjnie już budowali roboty mobilne, zapoznając się ze wszystkimi etapami ich konstrukcji. Poznali podstawy wykonywania obwodów drukowanych, lutowania, montażu elementów, testowania i programowania mikrokontrolerów. Po zakończonym kursie robot stawał się własnością ucznia, który dalej samodzielnie mógł poszerzać swoje zainteresowania. Zajęcia tego typu rozwijają zdolności manualne młodych ludzi i pokazują praktyczne zastosowanie szkolnych przedmiotów – matematyki, fizyki, chemii oraz informatyki. 

Program ten realizowały m.in.: 

  • VII Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu,
  • IV Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu,
  • III Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu,
  • Liceum Ogólnokształcące im. Braci Śniadeckich w Zgorzelcu,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Świdnicy. 

Kurs z podstaw robotyki trwał dwanaście godzin i odbywał się w salach Politechniki Wrocławskiej, szkołach biorących udział w projekcie oraz we Wrocławskim Parku Technologicznym, gdzie uczniowie mieli także okazję zwiedzić siedzibę firmy General Robotics sp. z o. o. oraz obejrzeć wykorzystywane przez nią linie technologiczne do montażu obwodów drukowanych.

Matematyka bez tajemnic

Ze szczególnym zainteresowaniem młodzieży szkolnej spotkały się zajęcia z matematyki prowadzone między innymi dla I LO w Bolesławcu. Należy pamiętać, że szkolne rozumienie matematyki, jako nauki o liczbach i pojęciach geometrycznych, dawno się zdezaktualizowało. W trakcie spotkań rozważania dotyczyły zagadnień z analizy matematycznej (obliczanie pochodnych, zadania optymalizacyjne, zastosowania pochodnych w technice i fizyce) oraz z kombinatoryki.

Z kolei w Zespole Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej rozwiązywano zadania z olimpiad matematycznych. Uczniowie poznali różne metody dowodzenia nierówności oraz podstawowe twierdzenia teorii liczb dotyczące rozkładu na czynniki pierwsze.

Chemia bez ograniczeń      

uczniowie_lo_w_kamiennej_gorze1.jpgZajęcia dydaktyczne dotyczące chemii prowadzone były z uczniami szkół z Wrocławia i Dolnego Śląska m.in. I Liceum Ogólnokształcącego w Jeleniej Górze, Licea Ogólnokształcące w Wałbrzychu, I Liceum Ogólnokształcącego w Trzebnicy, Liceum z Kamiennej Góry, I Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu, IV Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu, I i II Liceum Ogólnokształcące w Oleśnicy, II Liceum Ogólnokształcące w Dzierżoniowie, Zespół Szkół Politechnicznych Energetyk.  

Zajęcia miały charakter eksperymentów laboratoryjnych, a ich głównym celem było poszerzenie wiedzy licealistów z zakresu nauk chemicznych. Ćwiczenia prowadzono zgodnie z tematyką proponowaną przez nauczycieli przedmiotu. Głównie dotyczyły chemii ogólnej, reakcji redukcji i utleniania,  równowagi chemicznej w roztworach elektrolitów. Były też elementy analizy ilościowej,  miareczkowanie oraz podstawy chemii organicznej.      

Kursy prowadzone w I LO w Jeleniej Górze dotyczyły m.in. analizy jakościowej kationów. Kolejnym tematem była analiza miareczkowa – manganometria. Interesującym zagadnieniem był również proces izolacji DNA  z materiału roślinnego, a konkretnie z pomidora. Izolowanie kwasów nukleinowych z różnych materiałów jest wstępnym i podstawowym etapem wielu procedur stosowanych w biologii molekularnej.

kn_allin_w_laboratorium_chemicznym.jpgĆwiczenia z klasami LO z Kamiennej Góry dotyczyły czynników wpływających na kinetykę reakcji chemicznych. Uczniowie sprawdzali eksperymentalnie wpływ temperatury, stężenia substratów, pH oraz powierzchni kontaktu reagentów na szybkość zajścia reakcji chemicznej. Kolejne spotkanie z uczniami z Kamiennej Góry dotyczyły reakcji strąceniowych, a eksperymenty te poprowadzili członkowie Koła Naukowego Studentów Chemii ALLIN.

Zajęcia laboratoryjne z uczniami I LO w Trzebnicy, dotyczyły natomiast analizy jakościowej kationów. Uczniowie mieli możliwość – często po raz pierwszy – pracować samodzielnie nad zaproponowanym projektem badawczym. Licealiści aktywnie uczestniczyli w zajęciach, wykazując swoje zainteresowanie, a także znajomość przedmiotu.

Tematem ćwiczeń prowadzonych dla Alternatywnego Liceum Ogólnokształcącego w Kłodzku były elementy chemicznej analizy jakościowej oraz podstawy chemii organicznej (alkany/alkohole/fenole, identyfikacja białek). 

Nauczyciele szkół doceniali możliwość spotkań w laboratoriach PWr. – Uczniowie naszej szkoły niezwykle cenią sobie współpracę z Politechniką Wrocławską, chętnie tutaj przyjeżdżają. Mimo niekiedy długich ćwiczeń, są zachwyceni, doceniają możliwość eksperymentowania w pracowniach uczelni technicznej – mówiła Anna Kaleta, nauczycielka chemii z IV LO.

Informatyka

Wydział Informatyki i Zarządzania współpracuje od lat z III Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Jednym z jej przejawów był cykl wykładów z podstaw informatyki, algorytmicznego myślenia dla uczniów „Trójki”.  

Zajęcia informatyczne dla uczniów Zespołu Szkół Politechnicznych Energetyk w Wałbrzychu odbywały się na Wydziale Techniczno-Inżynieryjnym.  Dotyczyły informatyki w zastosowaniach elektronicznych, składały się z trzech modułów każdy (elementy i układy elektroniczne, technika cyfrowa i programowanie mikrokontrolerów, systemy pomiarowe sterowane komputerowo).

Ćwiczenia odbywały się w Laboratorium Elementów i Układów Elektronicznych, Laboratorium Techniki Mikroprocesorowej oraz Laboratoriom Komputerowych Systemów Pomiarowych. Uczniowie mieli możliwość samodzielnie pracować i poznawać nowoczesne urządzenia elektroniczne i pomiarowe.

O prądzie elektrycznym

zajecia_na_wydziale_elektrycznym.jpgZajęcia laboratoryjne prowadzone w Laboratorium Maszyn Elektrycznych Politechniki Wrocławskiej na Wydziale Elektrycznym dotyczyły badań i pomiarów silników prądu stałego i prądu przemiennego. Uczniowie z Zespołu Szkół Politechnicznych Energetyk wyznaczali charakterystyki maszyny bocznikowej, szeregowej, klatkowej i synchronicznej. Ponadto prowadzący zajęcia przedstawili najnowsze stanowisko do pomiarów maszyn elektrycznych, które umożliwia w pełni profesjonalne badania wielkości elektrycznych i mechanicznych.  

Podobna tematyka realizowana była dla I Liceum Ogólnokształcącego w Jaworze. Podczas ostatnich zajęć prowadzonych w Laboratorium Maszyn Elektrycznych osiemnastu uczniów skonfrontowało swoją wiedzę o elektrotechnice uczestnicząc w tematycznym teście.  Za uzyskane wyniki, dwóch najlepszych otrzyma nagrody ufundowane przez Starostwo Powiatowe w Jaworze oraz prezesa Stowarzyszenia Elektryków Polskich.     

Realizowany od pięciu lat  projekt przez trwałą współpracę Politechniki Wrocławskiej z nauczycielami i dyrekcjami szkół,  stał się bardzo istotny w rozowju procesu edukacyjnego. Przyczynia się do zwiększenia zainteresowania uczniów naukami ścisłymi, pokazuje zastosowanie podstawowych przedmiotów w życiu codziennym. Udowodnia, że  nauki  ścisłe są nie tylko wartą rozważenia ścieżką przyszłej kariery zawodowej, ale również niejednokrotnie mogą stać się hobby i sposobem na realizację własnych pomysłów.

prof. Jadwiga Sołoducho, Pełnomocnik Rektora ds. Współpracy za Szkołami Średnimi

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję