TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Na PWr o poprawie żeglowności Odry

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Wstępne warianty modernizacji Odry do międzynarodowej klasy żeglowności oraz sposoby zagospodarowania terenów nadrzecznych to tylko część tematów, o których rozmawiano na PWr podczas konferencji Program Modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej „Nowe szanse i wyzwania dla samorządów terytorialnych”

konferencja_na_temat_modernizacji_odrzanskiej_drogi_wodnej_3.jpgProjekt przywrócenia żeglowności Odrze zakłada osiągnięcie IV klasy żeglowności i włączenie rzeki w europejską sieć dróg wodnych. Program przewiduje m.in. likwidację aktualnych wąskich gardeł, budowę na terytorium Polski odcinka połączenia Dunaj-Odra-Łaba oraz budowę Kanału Śląskiego.

Koszt wszystkich inwestycji programu, który ma zostać zrealizowany do 2030 r., został wstępnie oszacowany na ok. 30 mld zł. Do 2020 r. mają zostać przygotowane m.in. studia wykonalności dla wszystkich inwestycji oraz opracowane najlepsze sposobów finansowania projektu (m.in. pozyskanie środków unijnych).

– O ważności całego projektu nie musimy chyba nikogo przekonywać. Sprawa żeglowności Odry jest bowiem kluczowa, bo niesie ze sobą cywilizacyjną zmianę w regionie rzeki, która będzie rzutowała na cały kraj. Spotkań w tej sprawie było już kilka, ale to jest niezwykle istotne, bowiem inauguruje samorządowe konsultacje całego projektu – powiedział prof. Cezary Madryas, rektor Politechniki Wrocławskiej.

Wraz z rozpoczęciem szerokich konsultacji społecznych Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zapowiedział m.in. powołanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej, który ma stworzyć podstawy finansowania inwestycji oraz tworzenie konsorcjów inwestycyjnych, które mają się zaangażować w realizację programu.

– Głównym beneficjentem projektu będzie port Szczecin-Świnoujście, ale korzyści odniosą wszystkie województwa, przez które przebiega Odrzańska Droga Wodna. Przygotowywane propozycje wariantów modernizacji rzeki muszą być komplementarne ze zmianami planów zagospodarowania przestrzennego i w tym względzie bardzo dużo będzie zależało od władz samorządowych – dodał minister.

Wśród korzyści, które ma przynieść poprawa żeglowności Odry, uczestnicy wtorkowego spotkania wymienili m.in. lepsze wykorzystanie terenów nad rzeką, poprawę bezpieczeństwa powodziowego dzięki nowym obiektom hydrotechnicznym, a także zmniejszenie liczby samochodów na drogach, bowiem jedna barka typu „Europa” przewożąca kontenery może zastąpić nawet 30 aut ciężarowych.

– Chcemy, żeby miasta zwróciły się w stronę Odry, ale trzeba pamiętać, że modernizacja rzeki to także nowe połączenia kolejowe i drogowe, a więc olbrzymia szansa rozwoju dla miejscowości leżących nie tylko nad Odrą, lecz również w jej dorzeczach – podkreślił Cezary Przybylski, marszałek woj. dolnośląskiego.

Plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce zakładają także m.in. modernizację Wisły w celu poprawy warunków nawigacyjnych oraz rozbudowę międzynarodowych dróg wodnych Odra-Noteć-Wisła-Zalew Wiślany i przygotowanie do budowy polskiego odcinka międzynarodowej drogi wodnej Wisła-Dniepr z Warszawy do Brześcia. Łączny koszt wszystkich inwestycji związanych z poprawą żeglowności na polskich rzekach to ok. 70 mld zł.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję