TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Jak uczyć młodzież kreatywnego myślenia? Warsztaty na Politechnice

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Nie trzeba dużo pieniędzy, żeby robić ciekawe eksperymenty, wystarczą przedmioty dostępne na wyciągnięcie ręki. Z takiego założenia wychodzą pomysłodawcy programu Klub Młodych Odkrywców z Centrum Nauki Kopernik. Politechnika Wrocławska jest jednym z partnerów tego projektu.

konstruktorzy_marzen4.jpg- Staramy się małymi kroczkami zmieniać podejście do edukacji w naszych szkołach – mówi Anna Dziama, dyrektorka Działu Edukacji w Koperniku. – Chcemy pokazywać, że nauka jest ciekawa, że warto stawiać sobie pytania i samodzielnie szukać na nie odpowiedzi, że nie trzeba się bać eksperymentowania – dodaje.

Trzeba szukać pomysłów

Koordynatorką programu na Politechnice jest doc. dr inż. Anna Hajdusianek z Katedry Fizyki Doświadczalnej, która wiele lat temu założyła na naszej uczelni Akademię Młodych Odkrywców. To właśnie w ramach AMO uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i liceów mają okazję poznawać świat z perspektywy otaczających nas zjawisk naukowych. – Bo nauka jest przecież powiązana z życiem codziennym, trzeba tylko trochę się rozejrzeć wokół. Ważne, żeby od przedszkola, poprzez szkoły podstawowe i średnie uczyć młodych kreatywnego myślenia i otwartości na naukę. A w jaki sposób? Na przykład pokazując nauczycielom, jak w przystępny i ciekawy sposób prezentować doświadczenia, jak samemu szukać pomysłów na eksperymenty – uważa doc. Hajdusianek.

Samemu zrobić linijkę

Na tym właśnie polegały warsztaty „Konstruktorzy marzeń”  organizowane na Politechnice Wrocławskiej dla nauczycieli z gimnazjów i liceów Dolnego Śląska. Pod okiem trenerów z Centrum Nauki Kopernik uczestnicy mieli do wykonania różne zadania konstruktorskie. – Na początek była to półmetrowa linijka z funkcją cyrkla. Każdy samodzielnie musiał zrobić przyrząd, do dyspozycji miał wszystkie dostępne materiały – wyjaśnia Łukasz Mędrzycki z CNK. - Podczas takich zajęć okazuje się, że niektórzy pierwszy raz w życiu trzymają w ręku piłę czy wiertarkę. To trochę powrót do zajęć technicznych, od których teraz się w szkołach odchodzi.

konstruktorzy_marzen2.jpgNie bać się popełniać błędów

W Klubach Młodego Odkrywcy dzieci i młodzież wspólnie eksperymentują, pod okiem opiekunów (nauczycieli, rodziców czy animatorów kultury), wykorzystując pomoce dostępne w kuchni, garażu czy ogrodzie. Klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów i je zgłębiają. Dzięki czemu rozwijają wiele zdolności i przekonują się, że popełnianie błędów też jest cenne, bo uczy rozwiązywać problemy. W Polsce działa już 400 klubów, powstają one przy szkołach, domach kultury w miastach i na wsiach.

- Wprowadzanie eksperymentów na lekcjach przede wszystkim rozbudza ciekawość w uczniach, ale też wyjaśnia dane zjawisko  i pomaga w zapamiętywaniu – mówi doc. Anna Hajdusianek. - Jak uczeń sam może coś zrobić, to naprawdę ma szansę się czegoś nauczyć. Współczesna edukacja musi iść w kierunku interdyscyplinarności, kiedy przedmioty techniczne przeplatają się z informatyką czy matematyką – wyjaśnia szefowa AMO.

konstruktorzy_marzen5.jpgTechnika na języku polskim

Dlatego w warsztatach mogli uczestniczyć nie tyko nauczyciele przedmiotów ścisłych. – Takie metody przydają się na przykład do badania precyzyjności języka – uważa Monika Czerkas, nauczycielka języka polskiego z Miejskiego Zespołu Szkół w Kłodzku. – Najpierw uczniowie piszą instrukcję wykonania jakiegoś przedmiotu, a potem druga grupa musi to zrobić zgodnie ze wskazówkami. I tutaj udaje się połączyć praktykę z teorią. Młodzież wbrew temu, co może się wydawać, lubi działać, własnoręcznie coś zrobić, trzeba tylko ją do tego zachęcić. A najlepiej przez własny przykład, czyli nie bać się wziąć narzędzi do rąk – śmieje się nauczycielka.

W trakcie warsztatów uczestnicy nie tylko projektowali i robili różne pomoce naukowe, ale też dyskutowali, które z pomysłów nadają się do zrealizowania na lekcji z uczniami. Fachową pomocą uczestnikom służyli też Tomasz Ruszkowski i Katarzyna Andrzejczuk z Kopernika i doc. Anna Hajdusianek z PWr.

Szkolenia "Konstruktorzy marzeń" są finansowo wspierane przez firmę Boeing, która współpracuje także z Akademią Młodych Odkrywców.

Iwona Szajner

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję