TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Jak smog wpływa na środowisko? Debata na PWr

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Wpływ smogu na zdrowie ludzi, roślin i zwierząt to główny temat drugiego spotkania z cyklu „Wrocław w smogu” organizowanego przez Politechnikę Wrocławską. Debata rozpocznie się we wtorek, 5 grudnia, o godz. 16

pierwsza_debata_z_cyklu_wroclaw_w_smogu_2.jpg„Wrocław w smogu” to cykl otwartych spotkań, podczas których eksperci rozmawiają o pomysłach na poprawę jakości powietrza we Wrocławiu. W trakcie pierwszej debaty, która odbyła się 28 listopada, uczestnicy rozmawiali m.in. o przyczynach powstawania smogu i nowoczesnych technologiach, które mogą być wykorzystywane do jego ograniczenia. 

Głównym powodem zanieczyszczeń powietrza w Polsce jest spalanie węgla i drewna w gospodarstwach domowych, ale wzmaga je też m.in. komunikacja - najbardziej uciążliwe są stare samochody z silnikami diesla, często bez filtrów cząstek stałych. Dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. PWr zwracał uwagę, że jednym z głównym punktów na drodze do ograniczenia powstawania smogu powinno być zredukowanie nadużywania samochodów w obszarach miejskich.

– Widzimy duże korzyści z wykorzystania samochodów i czasem są one niezbędne, ale codzienny dojazd do pracy, pozostawienie auta na wiele godzin i późniejszy powrót do domu nie powinny być elementem życia w mieście. Skoro na co dzień korzystamy np. z wodociągów czy wi-fi, to powinniśmy także wykorzystywać alternatywne systemy transportu – mówił naukowiec.

pierwsza_debata_z_cyklu_wroclaw_w_smogu_3.jpgChodzi jednak nie tylko o tramwaje czy autobusy, ale także możliwość wypożyczania rowerów miejskich, aut elektrycznych czy systemy przesiadkowe „park and ride”. – Chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z tego typu udogodnień musimy jednak o nich informować i tu wchodzimy w obszar nowych technologii informacyjnych, które pomogą nam w zarządzaniu podróżami przy wykorzystaniu Internetu czy telefonu – dodał prof. Maciej Kruszyna. 

O swoich badaniach nad stworzeniem sztucznego liścia na bazie grafenu opowiadał dr Bartłomiej Szyja z Wydziału Chemicznego PWr, a dr inż. Tomasz Hardy z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego mówił m.in. o technikach niskoemisyjnego spalania paliw oraz poprawie niezawodności i efektywności kotłów energetycznych.

Jak bardzo szkodzi smog?

Na kolejnym wtorkowym spotkaniu głównym tematem będzie wpływ smogu na zdrowie nie tylko ludzi, lecz także zwierząt i roślin. Okazuje się bowiem, że wszystkie żywe organizmy są jednakowo narażone na szkodliwe działanie zanieczyszczeń powietrza.

W trakcie konferencji poruszone zostaną  również kwestie związane z wykorzystaniem dronów do ochrony środowiska. Jan Byrtek, absolwent Wydziału Mechanicznego PWr, ze spółki BZB UAS opowie o innowacyjnym systemie powietrznym przeznaczonym do monitorowania m.in. obszarów rolnych i leśnych. 

konferencje-smog-zaproszenie_12_12_2017.jpgIdeą projektu jest wykorzystanie samolotu pionowego lądowania i startu, który dzięki zamontowanemu czujnikowi spektralnemu pozwala np. na mierzenie poziomu azotu w glebie. Dzięki temu plantatorzy wykorzystujący w swoich uprawach nawozy azotowe wiedzieliby, w którym miejscu rośliny rosną prawidłowo, a w którym trzeba dodać więcej nawozu. 

– Pozwoli to zaoszczędzić fundusze przeznaczone na nawożenie pól i pozwoli uchronić środowisko naturalne od nadmiaru azotu, który przedostając się w głąb gleby może zanieczyścić wody gruntowe. Samolot może także monitorować wzrost drzew i roślin w lasach. Sam jest przyjazny dla środowiska, bowiem zamiast silnika spalinowego wykorzystujemy silnik elektryczny – mówi Jan Byrtek.

Debata rozpocznie się 5 listopada o  godz. 16 w Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej (Bibliotech), pl. Grunwaldzki 11a, sala 007. Oprócz Jana Byrtka w spotkaniu udział wezmą m.in.:

  • Dr hab. Tomasz Zatoński z Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu - kierownik zespołu prowadzącego badania umożliwiające stworzenie aplikacji, która będzie dawała dostęp do informacji na temat stanu zanieczyszczenia powietrza w regionie. Członek gremiów doradczych z ramienia rektora Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu ds. smogu w mieście i regionie. Zaangażowany w prace zespołu badawczego projektu „PURE - Air Pollution”.

  • Dr inż. Przemysław Bąbelewski z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu – jego zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia ekologii roślin drzewiastych w środowisku miejskim, pielęgnacji, doboru drzew i krzewów ozdobnych dla środowiska miejskiego oraz szerokiej problematyki wpływu miejskiej wyspy ciepła oraz rodzaju zabudowy dużych aglomeracji miejskich na rośliny drzewiaste.

  • Dr Anetta Drzeniecka-Osiadacz z Uniwersytetu Wrocławskiego - ocena jakości powietrza z uwzględnieniem czynników meteorologicznych, w szczególności w obszarach miejskich, a także w obszarach o urozmaiconej rzeźbie. Wykorzystanie pomiarów mobilnych do oceny jakości powietrza i zmienności przestrzennej zanieczyszczeń.

  • Dr hab. inż. Katarzyna Piekarska, prof. nadzw. PWr z Politechniki Wrocławskiej - zajmuje się zastosowaniem testów bioindykacyjnych do oceny stopnia skażenia wybranych elementów środowiska naturalnego (woda wodociągowa, powietrze atmosferyczne, toksyczność, genotoksyczność).

Trzeci panel dyskusyjny odbędzie się 12 grudnia i w jego trakcie omawiane zostaną społeczne skutki smogu.

Efektem wszystkich spotkań ma być opracowanie rekomendacji działań – technologicznych, prawnych i edukacyjnych, których celem będzie zmniejszenie poziomu smogu w mieście i na terenie całego Dolnego Śląska. Dokumenty zostaną przekazane władzom miasta i dolnośląskim samorządowcom.

Wstęp na wszystkie spotkania jest bezpłatny. Debaty  tłumaczone są na język migowy. Dyskusje moderuje dr Anna Borkowska z Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję